Thursday, February 9, 2012

Merapu di malam hari

Pukul 9.15 pagi, Kudut dtg berjmpa doktor utk mendptkan rawatan sakit belakang.

Doktor: apa dah jadi dgn belakang awk nie?

Kudut: (sambil mengaduh dan memicit2 belakangnye dia berkata...) saya kerja syif malam. Bila balik rumah saya tingkat tiga pukul 7.45 pagi tadi, saya dgr bunyi bising kat dlm bilik tido. Saya syak ada org dah tido dgn bini saya. Saya tgk pintu balkoni terbuka. Saya berlari ke situ, jenguk ke bawah dan nmpk seorg lelaki kelam- kabut lari sambil pkai baju dan seluar dia. Apa lagi, saya terus angkat peti ais, campak kat lelaki tu. Tu yg saya sakit belakang sampai sekarang nie, doktor.

Doktor mengangguk. Tapi belum sempat doktor periksa belakang Kudut, tiba2 seorg lelaki bernama Chet meluru masuk ke bilik rawatan. Keadaan Chet nmpk serius, mcm baru lepas dilanggar kereta.

Doktor: uih! Ingatkan pesakit yg saya tengah periksa nie dah teruk, tapi awk nie lagi teruk. Apa dah jadi dgn awk?

Chet: saya baru dapat keje selps lima thn menganggur. Hari nie saya kena laporkan diri kat tmpt keje baru saya tu. Tapi mlm tadi saya lupa nak set jam loceng. Biasa la org bujang, terlajak... saya terlambat bangun. Tengah saya berlari ke stesen bas sambil pakai baju dan seluar, tiba2 ada sebiji peti ais hinggap kat ats belakang saya! Aduuhhh... sakitnye!

Baru doktor hendak periksa belakangnye, seorg lagi lelaki menyerbu masuk. Namanye Don, keadaannye lebih teruk daripada Chet dan Kudut, jln terhuyung-hayang, satu badan penuh lebam dan benjol.

Doktor: laa... apasal pulak nie?

Don: saya nyorok kat dlm peti ais. Tetiba ada org campak peti ais tu ke bawah dari tingkat tiga!!! Aduuuhhhh....

1 comment: